Faktor-Faktor Kekurangan Susu Badan yang harus anda elakkan

Faktor-Faktor Kekurangan Susu Badan yang harus anda elakkan..


Cuba elak kan okay
FAKTOR YANG MENYEBABKAN KURANG PENGELUARAN SUSU IBU

Ramai yang bertanya apa pemakanan atau tindakan yang boleh menambah pengeluaran susu ibu, tetapi tidak ramai yang sedar mereka juga perlu mengetahui faktor yang menjadi punca kekurangan susu ibu. Dengan mengetahui punca sesuatu masalah kita dapat mencari penyelesaian bagi masalah tersebut.

Berikut disenaraikan faktor yang mungkin boleh menjadi punca kekurangan pengeluaran susu ibu menurut pembacaan saya :-
 


(1) Tekanan @ stress
Tekanan ini bukan sahaja boleh berpunca dari pelbagai masalah yang dihadapi dalam hidup sehari-hari malah ramai ibu-ibu yang secara tidak sedar akan berasa tertekan apabila mendapati pengeluaran susu mereka berkurangan.

Diakui adalah amat sukar untuk tidak berasa tertekan, tetapi sebolehnya elakkan terlalu memikirkan masalah kekurangan susu ibu lebih-lebih lagi sewaktu memerah susu atau menyusukan bayi. Dakap bayi dan tenangkan fikiran. Jika tidak bersama bayi lihat gambarnya atau bayangkan saat-saat ketika bersama dengan bayi anda bagi membantu pengeluaran.

(2) Keletihan atau kurang tidur
Tugas menjadi seorang ibu bukanlah mudah. Lebih-lebih lagi apabila terpaksa bangun pada waktu malam untuk menyusukan bayi atau menenangkan bayi yang terjaga kerana lampin yang basah. Walau bagaimana pun ini tidak bermakna ibu-ibu boleh menjadikan ini sebagai alasan untuk kurang tidur.

Keletihan bukan sahaja boleh mengganggu pengeluaran susu malah ia boleh mengganggu fungsi badan yang lain. Termasuk juga sistem pencernaan. Dapatkan bantuan suami untuk membantu menyalin lampin bayi secara bergilir-gilir pada waktu malam.

Bagaimana pun anda masih perlu bangun pada waktu malam untuk menyusukan bayi. Tetapi perlu berasa bertuah kerana tidak perlu bangun untuk memanaskan air dan membancuh susu.
Tidur siang dalam jangka masa yang singkat boleh membantu mengurangkan keletihan tetapi pastikan anda tidak tidur berlebihan.

(3) Kurang minum air
Badan kita menggunakan banyak air untuk pelbagai fungsi termasuk untuk menghasilkan susu yang mencukupi. Pengambilan air yang terlalu kurang boleh mengganggu pengeluaran susu.

(4) Kehamilan
Biasanya pengeluaran susu selepas bulan keempat kehamilan akan mengalami sedikit kemerosotan. Walau bagaimana pun pengeluaran akan kembali normal selepas kelahiran bayi.

(5) Pengambilan pil perancang
Walau pun ia jarang berlaku terdapat juga kebarangkalian pengeluaran berkurangan apabila ibu mengambil pil perancang kehamilan.

Terdapat juga faktor lain yang tidak dinyatakan seperti masalah ketidakstabilan hormon yang tidak dapat saya nyatakan di sini kerana tidak begitu pasti bagaimana ianya terjadi.

Sebagai alternatif anda juga boleh bertanya dengan mana-mana pakar laktasi mengenai perkara tersebut.

Pastikan anda bertanya di tempat yang betul sekiranya mengalami masalah penyusuan.
 
 
 
DAFTARLAH SEBAGAI AHLI
JADI LAH SALAH SEORANG DALAM GROUP


HARGA NYA LEBIH JIMAT..
ANDA DAH LAMA RASA INGIN MENJADI AHLI SHAKLEE?
ANDA NAK JIMAT DENGAN PEMBELIAN PRODUK SHAKLEE?
SAMBIL-SAMBIL GUNA PRODUK DAN DAPAT BONUS BERUPA CASH BACK?

Ingin menjadi sebahagian dari kami?
Anda mahu jadi ahli shaklee dan nikmati potongan hebat 15% - 20%?
ANDA ingin mengetahui cara daftar shaklee?
Mudah sahaja hanya klik di sini:

 CARA JADI AHLI SHAKLEE
------------------------------------------------------------------------------------------------
Produk ini bukan bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit Pertanyaan, konsultasi dan order boleh hubungi saya  jika berminat anda boleh terus pm saya
FB nurul nurshida rosnan (KLIK SINI)
FB nurul nurshida vitamin (KLIK SINI)
ATAU SMS/WHATAPP/WECHAT/TELEGRAM
019 6550749

 
DAFTARLAH SEBAGAI AHLI JADI LAH SALAH SEORANG DALAM GROUP mamazaravitamincentre.blogspot.com HARGA NYA LEBIH JIMAT.. ANDA DAH LAMA RASA INGIN MENJADI AHLI SHAKLEE? ANDA NAK JIMAT DENGAN PEMBELIAN PRODUK SHAKLEE? SAMBIL-SAMBIL GUNA PRODUK DAN DAPAT BONUS BERUPA CASH BACK? Ingin menjadi sebahagian dari kami? Anda mahu jadi ahli shaklee dan nikmati potongan hebat 15% - 20%? ANDA ingin mengetahui cara daftar shaklee? Mudah sahaja hanya klik di sini: CARA JADI AHLI SHAKLEE ------------------------------------------------------------------------------------------------ Produk ini bukan bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit Pertanyaan, konsultasi dan order boleh hubungi saya di: jika berminat anda boleh terus pm saya FB nurul nurshida rosnan (KLIK SINI) FB nurul nurshida vitamin (KLIK SINI) ATAU SMS/WHATAPP/WECHAT/TELEGRAM 019 6550749

Make Money at : http://bit.ly/best_tips

21 comments:

  1. Ya betul..kekurangan susu badan mungkin dari segi pemikiran positif kita..andai kita fikir positif n yakin boleh pasti kesannya positif..info ni sangat berguna pada ibu-ibu yang mengalami masalah kekurangan susu


    Tip Awet Muda

    BalasPadam
  2. Gd info.. selain supply & demand..

    BalasPadam
  3. info yang sangat berguna bagi ibu-ibu diluar sana yang mengalami masalah kekurangan susu badan.

    BalasPadam
  4. rugi klau ibu2 diluar sana xmenyusukn bayi mereka sehingga umur 2 tahun...rasanya x munasabah klau alasan xde susu...sbb zaman sekarang banyak suplemen utk menambah susu badan ..salah satunya adalah milk booster shaklee..
    jom baca: Rawat Keputihan Semasa Hamil

    BalasPadam
  5. sebenarnya ibu perlu applykan teknik demand n supply.. jangan tunggu breast penuh baru hendak susukan bayi.. sentiasa beri apabila anak minta.. barulah penghasilan susu akan lebih bertambah..

    KEPENTINGAN OMEGA GUARD KEPADA PERKEMBANGAN KANAK-KANAK

    BalasPadam
  6. Nak banyak air susu bukan hanya kena tahu teknik2 tertentu je. Ibu pun kena ambil supplemen utk membantu. Kalau hanya makan, makanan harian belum tentu cukup kan?

    Nak tips menarik tentang kesihatan mata??? Jom baca sini>>> Tips Tingkatkan Kesihatan Mata Agar Lebih Sihat Dan Cantik Bak Artis Korea

    BalasPadam
  7. Dulu pernah mengalami nasib susu badan kurang... tapi sekarang tak lagi sebab ada Shaklee..


    Makanan untuk tingkatkan kesuburan pesakit PCOS

    BalasPadam
  8. Tq for sharing...smg berjaya menyusu kan si adik nie shgga 2 thn.sbb yg 1st dah fail...sbb susu kurang.

    BalasPadam
  9. Alhamdulillah semenjak mengambul set menyusu shaklee sya merasakan perubahan...susu badan meriah dan sangat bertenaga. Dulu masa anak pertama, saya mempunyai masalah kurangnya susu badan . Nasib baik skrg tak jadi mcm tu.

    Sanggup Tinggalkan Mak Dirumah Hanya Kerana Mak Sakit Lutut

    BalasPadam
  10. Seronok dgr pengalaman ibu2 menyusu..tak kurang juga ada yang mengadu susu kurang, tapi lepas amalkan set menyusu shaklee, alhamdulillah.. ;)

    BalasPadam
  11. Kini alfateh dah setahun setengah.. susu tetap maintain dan pekat :) alhamdulillah.

    BalasPadam
  12. Alhamdulillah berjaya breasfed sepenuhnya setelah menagamalkan set menyusu shaklee.

    BalasPadam
  13. Memang susah hati kalau tiba-tiba susu merundum. ALhamdulillah baby Akmal dah setahun 9 bulan menyusu penuh, tinggal 3 bulan lagi sahaja nak complete 2 years.

    Tips Hilangkan Angin Dalam Badan

    BalasPadam
  14. Susu tak bnyak memang boleh stress..so kena think positive supya flow susu tidak terganggu...

    BalasPadam
  15. Alhamdulilah anak no 2 ni menyuus penuh.Air susu pun sentiasa meriah.tq Shaklee



    turunkan berat badan dengan berkesan

    BalasPadam
  16. Dalam perjalanan full BF anak kedua..semoga dipermudahkan, dan susu sentiasa meriah

    BalasPadam
  17. tertekan dengan susu yang sedikit juga buatkan susu semakin segan nak keluar.. jadi ibu menyusu jangan stress tau:)

    BalasPadam
  18. Itulah sebab gagal menyusu anak sulung. Masa anak kedua nekad utk dalami ilmu bf. Alhamdulillah berjaya malah lebih dari 2 tahun. Bila anak ketiga baru cuba shaklee sebab memikirkan kena uruskan anak sendiri. Alhamdulillah memang rasa bertenaga.

    Boleh Ke Minum Air Sejuk Semasa Hamil

    BalasPadam
  19. ibu menyusu kena happy2 je selalu...put aside semua worries...insyaAllah penyusuan tu akan lebih lancar.

    Ketahui 10 Sebab Kenapa Patut Beri Anak Meal Shakes

    BalasPadam