ANAK KUAT NGEMPENG ATAU MENYUSU??

ANAK KUAT NGEMPENG ATAU MENYUSU??

Ngempeng, maksudnya menyusu dengan begitu lama. Biasanya bukan menyusu pun, cuma dia jadikan breast ibu sebagai seakan pu-ting yang membuatkan dia rasa selamat dan selesa.
.
Bayi daripada dalam perut lagi memang suka hisap jari/ ada sesuatu dalam mulut dia. Jadi ini terbawak2 selepas dia lahir.
.
Ada ibu yang tak larat, sbb bayi tak nak lepaskan pu-ting ibunya. Ibu tak dapat rehat dan tak dapat buat kerja lain...
 


Sebenarnya ngempeng tu sendiri kita kena tengok sama ada, baby betul-betul mnenyusu atau sekadar ngempeng. Kita boleh tengok melalui perbuatan dia tu. Mulut dia, tekak dia. Mulut dia mesti ada perbuatan menyusu - hisap susu, gerak2. Tekak dia mesti ada perbuatan menelan - bergerak-gerak. Ada bunyi menelan juga. Jika dia buat ini, maka kita anggap dia memang menyusu bukan mengempeng.
.
Ada baby yg efisyen hisap susu.. ada yang slow and steady. Kalau kita tarik awal2 dan dia masih nak hisap susu, kita takut dia jadi tak cukup susu dan production susu ibu juga terganggu... Jadi cara sebaik2nya, tengok smd betul baby ngempeng, atau dia hisap susu dgn slow and steady. Caranya, seperti di atas tadi lah...
.
Lepas tu untuk elakkan baby lama pada payudara, nak bagi dia tak tertidur masa menyusu. Sebelum menyusu, tanggal bedung dia dulu. Bedung akan buat dia rasa lebih selesa dan lebih mudah tertidur. Boleh usik2 pipi, dagu, tapak kaki dia.
.
Kalau kita dah buat langkah2 seperti di atas dan baby masih nak menyusu, teruskan. Tapi kalau kita usik2 dia tetap stop menyusu, menelan, maka barulah boleh kita pisahkan dia daripada p*t*ng kita.
.
Satu lagi, kecenderungan ibu2 baru, bila bayi menangis, terus diberi susu. Boleh itu boleh, tetapi tengok dulu sama ada dia betul nak menyusu, atau mahukan pelukan ibu dan dodoian ibu. Atau mungkin juga sebab tak selesa dengan diapers dia, atau sebab panas sgt/ sejuk sgt.. atau semut gigit pun boleh jadi. Kalau bukan dia lapar, tetapi diberi susu, mungkin boleh jadi overfeeding.

Tapi kalau dah buat cara2 di atas, baby masih mahu ngempeng, layankan aje lah ya sementara dia masih newborn ni.. InshaAllah tabiat ni akan berkurangan lepas dia agak selesa dengan persekitaran baru dia, luar rahim.... Bagusnya, dia buat bonding ibu dan bayi semakin bagus...
.
Jika ibu komplen tidak dapat rehat atau buat kerja lain, cuba tips ini....
.
1- menyusu sambil baring. Dengan cara ini ibu dapat rehat sambil menyusu, maka kuranglah letihnya.. Amalkan cara berbaring yang betul dan dapatkan bantal yang sesuai utk elakkan ibu tertindih bayi.
.
.
2- gunakan babywearing yang bersesuaian dengan umur bayi.

Jadi sambil menyusukan baby, ibu boleh buat kerja yang bersesuaian. Elakkan kerja2 melibatkan benda tajam spt pisau, atau benda panas seperti memasak ya... 


INGIN MENAMBAH SUSU BADAN??
INGIN MENYUSU ANAK  SEHINGGA UMUR 2 TAHUN??

INGIN CUBA SET TAMBAH SUSU AGAR SUSU TAMBAH MERIAH DAN PEKAT
JOM KLIK LINK DIBAWAH NI

SET LENGKAP MENYUSU 


HARGA?
MURAH JER 
 DAFTARLAH SEBAGAI AHLI,
JADI LAH SALAH SEORANG DALAM GROUP 
mamazaravitamincentre.blogspot.com
HARGA NYA LEBIH JIMAT..
ANDA DAH LAMA RASA INGIN MENJADI AHLI SHAKLEE?

ANDA NAK JIMAT DENGAN PEMBELIAN PRODUK SHAKLEE?

SAMBIL-SAMBIL GUNA PRODUK DAN DAPAT BONUS BERUPA CASH BACK?


Ingin menjadi sebahagian dari kami?

Anda mahu jadi ahli shaklee dan nikmati potongan hebat 15% - 20%?

ANDA ingin mengetahui cara daftar shaklee?

Mudah sahaja hanya klik di sini:

 ------------------------------------------------------------------------------------------------
 Produk ini bukan bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit Pertanyaan, konsultasi dan order boleh hubungi saya di:

jika berminat anda boleh terus pm saya
FB nurul nurshida rosnan (KLIK SINI)
FB nurul nurshida vitamin (KLIK SINI)
ATAU
SMS/WHATAPP/WECHAT/TELEGRAM 
019 6550749A

1 comments:

  1. Anak sy keduanya jenis menyusu. Dan apabila sudah kenyang dia akan melepaskan puting. Tapi selagi belum kenyang dia akan tetap bergayut walaupun kita lepaskan ..dia akan menangis nak susu jugak....alhamdulillah saya masih menyusukan anak kedua saat ini.

    BalasPadam